Desfasurarea optima a procesului instructiv-educativ este conditionata de o serie de factori, dintre care competenta celui chemat sa organizeze si sa conduca activitatea didactica se impune ca importanta. Progresul în învatamânt depinde, în mare masura, de pregatirea si aptitudinile cadrului didactic, ca profesionist al domeniului sau de specialitate, rezultatele obtinute reflectând nivelul prestatiei sale, maiestria pedagogica de care da dovada. Garantia îndeplinirii functiilor didactice si educative ce îi revin profesorului este oferita de competenta sa profesionala, conditie a obtinerii unor rezultate cât mai bune în activitatea pe care o desfasoara. Confruntându-se cu exigentele unui învatamânt modem, profesorul trebuie sa dovedeasca însa, pe lânga cunostinte de specialitate, cunostinte de metodica predarii acestora, priceperi, deprinderi si aptitudini ce îi permit sa actioneze cu succes în pregatirea si educarea elevilor
Competenţa digitală (abr – TSI – Tehnologia societăţii informaţiei) se reflectă în: procesor word, foi de calcul, baze de date, stocarea şi gestionarea informaţiilor; înţelegerea oportunităţilor şi a riscurilor potenţiale ale internetului şi ale comunicării prin mediul electronic (e-mail, reţea) în contexte de: muncă, petrecerea timpului liber, schimbul de experienţe, colaborarea în reţea, învăţare, cercetare; înţelegerea modului prin care TSI sprijină creativitatea şi inovaţia, conştientizarea aspectelor care ţin de validitatea şi autenticitatea informaţiilor disponibile, este absolut necesară profesorilor si elevilor contemporani. De aceea, cursul de față, propune formarea unor abilități de a utiliza metode și instrumente digitale necesare proiectării și organizării activităților didactice sau proiectelor nonformale cu ajutorul mediului virtual.
Necesitatea de a forma şi dezvolta competenţe prin procesul de învăţământ este ”sine-qua-non” în contextul educațional actual, aceste competenţe pot fi specifice unei discipline şcolare şi transversale (învăţarea pe tot parcursul vieţii, gândirea complexă şi critică, comunicarea efectivă, colaborarea/lucrul în echipă, cetăţenia responsabilă, abilitatea pentru găsirea şi ocuparea unui loc de muncă). În acest context, în cadrul consorțiului Erasmus+ al Casei Corpului Didactic, anul I de acreditare, au fost derulate activități de jobshadowing în vederea formării (prin intermediul mobilităților în străinătate) a cinci cadre didactice cu statut de formator, care să dezvolte un program de perfecționare, cu această tematică a formării competențelor transversale, destinat cadrelor didactice membre ale consorțiului dar și pentru toate cadrele didactice din învățământul preuniversitar care doresc să participe la acest program.